lørdag 11. juni 2011

Hvilke farger kan vi få fra hvilke planter?

Jeg har fått en del spørsmål om hvilke planter man kan plukke til plantefarging, og hvilken farge det gir på garnet. Jeg er langt i fra noen ekspert, men jeg har gjort meg en noen erfaringer. Derfor kommer jeg til å legge inn her hvilke planter som gir hvilken farge, etter hvert som jeg farger mere framover også. Hvis noen vil lese mere detaljert om en bestemt farging, finner dere det under "etiketter" ;)
Noen av mine erfaringer så langt:

Bjørk: bruker bladene 
Beis: alun
Farge: klar gul

****
Bregner
Beis: alun
Farge: klar gul

****
Eik: bruker bladene
Beis: alun
Farge: varm gul

****
Hundekjeks: bruker stilk og blader
Beis:alun
Farge: klar gul

****
Hundekjeks: bruker stilk og blader
Beis: Vinsten
Farge: "varm beige"

****
Reinfann: stilk og blader (blomsten henger med)
Beis: Potaske
Farge: "skitten gul"

****
Rogn: blader
Beis: alun
Farge: klar gul

****
Røsslyng
Tallene på bilde ble litt vel små, men det er fra 1-4 fra venstre:
1. beiset med alun
2. beiset med vinsten
3. beiset med 15 gr. potaske til 100 gr. garn
4. beiset med 20 gr. potaske til 100 gr. garn


****
Grankongler + einerkvister
Beis: alun
Farge: varm beige
(dette er en kombinasjon vi prøvde bare for moroskyld fordi garnkonglene så ut til å gi lite farge på fargebadet)

****
Orebark: frisk bark
Skal gi brunt 
(har ingen vellykka resultater å vise til)

****
Krapp: kjøpes tørket (rot av krapptre)
Til venstre: beisa med alun
Farge: klar oransje
Til høyre: beisa med potaske + vinsten
Farge: varm gammelrosa

****
Så til noen fargekilder man ikke kan plukke selv:
 Kochenillelus
Beis: alun
her har vi ikke lagt i bløt knuste kochenillelus, 
og de ga derfor lite farge. 
*
NB: for å få et vellykket resultat med kochenillelus må lusene knuses og ligge i bløt i minst 24 timer før man koker dem ut. 
Se så mye farge man kan få da: 
Kochenillelus 
Beis: vinsten

****
Blåtre
Beis: alun
Min erfaring er at mengden blåtre 
avgjør hvor dyp/mørk farge man får

2 kommentarer:

  1. Interessant innlegg,og nyttig informasjon.Tusen takk for at du deler erfaring. Så flink du er :) Har veldig lyst til å prøva.
    Ynskjer deg ei flott pinsehelg :)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Flotte farger :-) Hvor har du funnet, fått tak i blåtre til innfarging av blått garn?? Kontakt meg gjerne via hjemmesiden min www.angorakanin.webs.com :-)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!