mandag 13. februar 2017

Enkel og praktisk damejakke

Etter å ha strikket Aftur-genseren for ei stund siden, hadde jeg masse koksgrått garn igjen. Det passet bra, for jeg trengte å strikke meg ei varm og nøytral jakke da jeg skulle på tur til Tenerife nå i januar. Nå som det er vinter der, tilsvarer det ca.  "norsk sommer", og da er det godt å ha ei god jakke når man sitter ute på kveldene. Og jeg kan love dere at denne kom til nytte: 


Beklager at det er så kjedelig bilde, og at jeg ikke befinner meg inni den. Jeg har prøvd utallige ganger å ta bilde av meg selv i speilet, men har ikke lykkes med det så langt !


Jakka er strikket i Cascade 220, og jeg tror jeg brukte rundt 700 gram. (Et herlig garn å strikke med!) 
Garnet er innkjøpt hos garnrike.com
Pinner 4,0 og 4,5 mm

Jeg hadde ikke mønster, men brukte maskeantallet til Aftur-genseren størrelse L som utgangspunkt + at jeg la til masker for knappestolpen. Det funka greit :) 

Jeg hadde tidlig bestemt meg for å ha tinnknapper på den. Siden jeg har ei kofte som har  blitt rene lavvoen til meg (kombinasjon av at kofta har utvidet seg og jeg har krympet), tok jeg knappene fra den. 


Disse knappene er "litt mindre kofte" en mange andre knapper, synes jeg, og derfor passer de godt på ei helt nøytral jakke også. Dessuten synes jeg de er veldig pene, så jeg bruker gjerne sånne knapper på flere jakker!

Alt i alt ble dette jeg jakke jeg ble fornøyd med, og den var god å ha under varmere breddegrader! Der var det "kjølige norske sommerkvelder" 😉

'''''''''''''''
Ha det bra alle sammen!
Stor klem!


3 kommentarer:

  1. Sånne enkle, nøytrale ulljakker er gull verd! Og å ta bilde av seg selv er ikke lett. Har prøvd å ta bilder i speilet, men det blir for mye refleks av blitzen. Eller så får man "gorilla-armer" og rar fasong.

    SvarSlett
  2. En enkel jakke er akkurat det vi trenger. Tipper denne er fin på, og garantert varm og god! Så herlig å være en erfaren strikker som tar litt herfra og litt derfra i sitt eget hode og tryller fram gode plagg!
    Det er en utfordring dette med å få tatt bilder. Jeg har en tunika klar for "visning" på bloggen, men må nok bare se det litt an.

    God onsdagskveld fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Slike ulljakkar er gode å ha. Kjekt å ha ein i nøytral farge som passar til det meste.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!