fredag 26. februar 2010

Oppskrift på firkant-tøfler, med monterings-beskrivelse


Jeg har registrert at det er flere søk etter oppskrift på firkanttøfler, og det er selvfølgelig noe jeg gjerne deler med dere!!


Garntyper og toving: Man kan bruke mange ulike garntyper til disse tøflene, men vær obs! på at ulike garntyper tover ulikt.

Forskjellige vaskemaskiner, hvor mye du har i maskinen samtidig osv.  er også med å bestemme hvor mye tøflene tover.

Jeg har tovet masse i årenes løp, og jeg bruker alltid ei gammel olabukse (som ikke farger lenger!!!) sammen med tøflene, slik at de får noe å skubbe seg mot i maskinen.

Av vaskemiddel bruker jeg enten et vaskemiddel for ull og silke, eller flytende grønnsåpe. Ca. ett eggeglass er nok.

Å tove en prøvelapp kan være lurt, men jeg synes alltid det er vanskelig å beregne et mønster ut i fra hvor mye den tover. Hovedregelen er at et strikka arbeid tover mere i høyden enn i bredden, glattstrikk tover mere enn rilestrikk, løst tvinna garn tover mere enn fast tvinna....

Ja, som dere skjønner er det mange faktorer som spiller inn. Jeg har prøvd og feila mye, og har etter hvert kommet til "mine egne" metoder som passer for min vaskemaskin osv.

Temperatur for toving er viktig, og hovedregelen er at jo høyere temperatur jo mere  tover det. For høy temperatur kan gi veldig harde og faste tøfler.

Prøv deg gjerne fra på 40 grader kortprogram, og tov det heller en gang til på samme program hvis du synes de er tovet for lite.

Størrelser: Man må bare prøve seg fram, og det er ikke noe problem å utvide eller forminske oppskriften.

Jeg har som en hovedregel at hvis jeg minsker/øker blir 2 masker i bredden øker/minsker jeg tilsvarende med 1 riller i høyden. (Lappene kan se ut som de er litt høyere enn de er brede til og det skal de være også, siden de tover mest i høyden.)

Oppskrift:
Tøflene strikkes rett både fram og tilbake = rillestrikk. Bruk tre farger, her kalt farge 1, 2 og 3.

Til tøfler ca.str. 36-37 i Fritidsgarn :
Legg opp 14 masker med farge 1 på pinne nr 6 og strikk 11 riller.
Bytt til farge 2 og strikk 11 riller.
Fortsett slik til du har en remse på 6 ruter i denne fargerekkefølge: 1,2,3,2,1,3. Fell av.
Deretter plukker du opp 14 masker med farge 2 på venstre side av den siste ruten du strikket.
Strikk 11 riller, bytt til farge 1 og strikk 11 riller. Fell av. Fest alle tråder.
 
Monteringen kan være en utfordring den første gangen. men det er langt i fra vanskelig!
Du gjør slik:


1) Slik er remsen da du begynner

2) Så bretter man 4. rute som vist på bildet.


3) Videre bretter man den øverste remsa inn mot den nederste 
og syr sammen rute 5 og 6 som vist på bildet under (3B)


(3B)


4) Så snur man hele arbeidet "opp ned"...


5) ... og syr langs hele siden (dette er undersiden av tøffelen) 
(bilde over og under)


(5B)


6) Deretter syr man rute 5 og 7 sammen
Samme sømmen sett fra andre sida (6B)


(6B)



Nå er denne sømmen ferdig (6C)



Dermed er hjørnet av rute nr 8 sydd 
fast i spissen av rute 4 og 5 (6D)




7) ... og syr sammen rute 1 og 4 og rute 2 og 3


8) Nå er tøffelen ferdig, og klar til å toves:  




Og her er noen av dem jeg har strikket i vinter.

*****
Det er så moro at dette innlegget jeg skrev for flere år siden, fortsatt er et av de mest leste innleggene mine. Og jeg har fått mange tilbakemeldinger og en del spørsmål i kommentar -feltet. Jeg skal prøve å svare etter beste evne: 

Spørsmål 1:  kan man strikke en remse på 6 ruter og en på 2 ruter og sy disse sammen istedet for å ta opp masker? 

Ja så klart man kan! Synes du det er vanskelig å ta opp masker, er det bare å gjøre det. Monteringen av tøffelen er den samme. 


Spørsmål 2: hvordan får man til å plukke opp 14 masker når det bare er 11 riller å plukke opp fra? 

Da tar man opp masker både i og mellom rillene. 
Pass på at det blir jevnt fordelt. 


Spørsmål 3:  hvor mange masker og riller øker du per størrelse? 
Jeg har som en hovedregel at hvis jeg minsker/øker blir 2 masker i bredden øker/minsker jeg tilsvarende med 1 riller i høyden. (Lappene kan se ut som de er litt høyere enn de er brede til og det skal de være også, siden de tover mest i høyden.)

Spørsmål 4: hvor mange cm er L-en på langs og på tvers?
Det er helt avhengig av hvilken størrelse man strikker. Men uavhengig av hvilken størrelse man strikker og hvilket garn man bruker, samsvarer bredden og lengden på tøffelen når den er ferdig tovet. 
Spørsmål 5: Disse tøflene finnes også med langt skaft: Har du oppskrift på det også?
Dessverre, det har jeg ikke. Men hvis noen kan vise meg et slikt par, kan jeg sikkert prøve å få det til :)

Spørsmål 6: Hvor mye garn går med til ett par? 
For å være helt ærlig, har jeg aldri veid tøflene verken før eller etter toving. Men man bruker naturlig nok mer garn jo større størrelse man strikker. 

Skulle det være noe annet du lurer på, 
er det bare å ta kontakt med meg! Lykke til!

38 kommentarer:

  1. Hei Guri!
    Takk for besøk på bloggen min og for at du vil følge meg :D
    Nå følger jeg deg og ;D
    Flott side du har og mange flotte bilder fra reiser!!
    Virkelig flott at du legger ut en oversikt over hvordan du monterer firkanttøfler; da vet jeg hvor jeg skal gå om jeg ikke har oppskriften min for hånden ;D
    Strikket endel av disse i julegaver i fjor, til nieser og nevøer; det er det eneste min datter strikker, og det var hun som brakte disse til ¨gards¨!
    hyggelig å besøke deg:)
    vei snx, brito

    SvarSlett
  2. Fine farger på tøflene dine. Det er veldig kjekt strikketøy når en ikke kan konsentrere seg så mye om strikkingen :) Jeg har også strikket en del firkanttøfler, men min oppskrift er litt annerledes. Men når en syr dem sammen blir de helt like. Ha en riktig fin helg!

    SvarSlett
  3. Så koselig at noen titter innom bloggen min! Det setter jeg pris på! Og koselig at du vil følge med, Brito!
    Disse tøflene er veldig greie, og har strikka maaaange av dem nå under OL!

    SvarSlett
  4. Veldig flotte tøfler. Men funker det og bare strikke to i firkanter sammen og sy dem sammen med remsen med 6 stk? Får ikke helt til det og plukke opp masker sånn.

    SvarSlett
  5. Hei!
    Et par spørsmål fra en nybegynner:
    - Hvordan får du til å plukke opp 14 masker når det er bare 11 riller å plukke fra?!
    - Hvor mange masker/riller øker du per str?

    Kjempe fin blogg, og ei flott oppskrift :)

    SvarSlett
  6. Hei!
    For å plukke opp 14 m må du plukke opp både i og mellom rillene. Pass på å få det jevnt fordelt.
    Jeg pleier å øke 2 m og 1 rille per størrelse.
    Lykke til!

    SvarSlett
  7. Holder på å strikke disse nå, og oppskriften din på hvordan man bretter de sammen var til kjempestor hjelp! :-)
    Kjempe fin blogg!

    SvarSlett
  8. Hei.
    kjempe flott oppskrift, og flott med bilde for en nybegynner som jeg er:-)

    Hilsen Mariell

    SvarSlett
  9. Hei!
    kjempeflott oppskrift. Har leitet etter oppskrift på det. Nå skal jejg prøve meg på den, veldig bra med bilder og god forklaring.

    SvarSlett
  10. Heisann! Karaktersettingen er rett rundt hjørnet, og jeg som 10. klassing er derfor svært glad for at du delte denne oppskriften! Vi har en Kunst og håndtverksoppgave der vi skal strikke tøfler akkurat som disse og jeg klarte å glemme oppskriften på skolen. Veldig bra at jeg fant den her! Mange takk! =)

    SvarSlett
  11. Flott forklaring!
    Slet lenge med å få sydd sammen rett føsrte gang jeg strikket slike, hadde kanskje sluppet det med så bra forklsring:)

    SvarSlett
  12. Heisann! Jeg skal strikke disse tøfla, men må nok ha dem større enn str 36-37. Hvordan gjør jeg da? Trenger str 38-39 :)

    SvarSlett
  13. hei! Setter stor pris på at du har tatt deg til til å lage så god forklaring på hvordan en strikker disse:)
    Utrolig mange fine ting du har laget!! Lykke til videre :)

    SvarSlett
  14. Jeg har nå blogget disse tøflene, etter oppskrift fra deg :)

    SvarSlett
  15. Ble glad da jeg fant oppskriften på firkant-tøflene, fordi jeg over flere år et blitt forsynt med slike tøfler av en god venninne. Dessverre er hun borte nå og selv om vi snakket om oppskriften, så ble det aldri til at jeg fikk den, selv om ho forklarte meg hvordan ho strikket dem. Ho brukte forøvrig å strikke såle til de også, men da i dobbelt garn og da varte de veldig lenge. Når sålen blir slitt, er det bare å ta den bort og stikke ny og de er så gode som nye. Tusen takk for oppskriften.

    SvarSlett
  16. Etter å ha hatt noen firkant tøfler liggende som er strikket lette jeg på nettet etter noen gode "trinn for trinn" bilder og fant denne siden. Perfekt! Jeg har heklet mine tøfler og de ble supre :D

    SvarSlett
  17. Skal sannelig prøve denne monteringsanvisningen. Fant en anvisning på en annen blogg, men den fungerte ikke :)

    SvarSlett
  18. Kjempefin oppskrift :) den første jeg har funnet som jeg har forstått :)

    SvarSlett
  19. Super monteringsforklaring!

    SvarSlett
  20. Hvor mange cm er "L"en på tvers og på langs?

    SvarSlett
  21. Hvor mange nøster bruker du?

    SvarSlett
  22. Hei, nå har jeg sett disse tøflene som lange, alså til like under kneet, har du oppskrift på hvordan man fortsetter? :-)

    SvarSlett
  23. Kjempebra oppskrift som jeg har leita etter, nå vil jeg prøve å få den til. Hilsen mormor Ingrid

    SvarSlett
  24. Heisann. Hvor mange masker har du for herewstørrelse og hvor mange riller strikker du da?

    SvarSlett
  25. Hei. Dette er jo et gammelt innlegg, men jeg fant det da jeg googlet firkanttøfler. Da jeg begynte å sy sammen tøflene så ble jeg litt forvirret på slutten. I del 7) så står det at man skal sy rute nr 8 med rute nr 4. Jeg prøvde dette, men da så det litt rart ut. Jeg prøvde så med å sy sammen rute 1 med rute 4. Da ble resultatet helt likt som på bildene dine? Har jeg tenkte motsatt av du har gjort?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett. Det er rute 1 og 4 som skal syes sammen. Takk for at du sa i fra.
      Jeg har nå rettet opp feilen i beskrivelsen.
      Guri

      Slett
  26. Hei! Tusen takk for en veldig kjekk og grei beskrivelse av hvordan man lager firkanttøfler. Har lagd flere par. Hovedsaklig til julegaver, men 2 par har gått til kollegaer av meg, som hadde så lyst på tova ulltøfler :)

    SvarSlett
  27. Hei, eg har veldig mylje pt2 garn liggande som eg vil bruke til å lagevdisse tøflene. Har du erfaring med det? Ca kor store er firkantane i cm for fritidsgarn?

    SvarSlett
  28. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  29. Hei. Har prøvd dette for første gang etter at jeg kom over denne siden på nettet. Grei forklaring på sammesyingen. Mitt spørsmål er: Bruker du tynnere garn for syingen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg bruker det samme garnet som jeg strikker med, slik at det blir "lik" tykkelse etter tøving. Man må heller aldri bruke garn som ikke er ren ull, for det vil ikke tove på samme måte som tøflene. Derfor er det veldig greit å bruke restene fra tøflene til sammensyning.
      Lykke til!

      Slett
    2. Ett spørsmål til str.43 hvor mange masker legger du opp

      Slett
    3. Hei! Jeg må innrømme at jeg ikke husker hvor mange masker jeg legger opp/øker pr. størrelse. Men, jeg tror jeg ville prøvd meg med 18m. Hvis de blir små, kan du strekke dem etter toving, og er de for store, kan du ta dem en tur til i maskinen. Jeg har dessverre ikke noe bedre råd til deg. Lykke til! Gi meg gjerne tilbakemelding på åssen det har godt.
      HIlsen Guri

      Slett
  30. Hei.har brukt denne oppskriften helt siden du la ut den. Mange år siden. Og de tøflene holder ennå sier de som fikk dem i gave av meg. Men nå er det ny runde med tøfler .så tusen takk for den fine oppskriften ��










    SvarSlett
  31. Hei! SÅ hyggelig å høre! Ser at det er 11 år siden jeg la ut denne, og veldig moro at den fortsatt kan være til nytte.
    Lykke til med tøflene denne gangen også!

    SvarSlett
  32. Å, takk og pris, der fant jeg endelig ei oppskrift på montering som går an å få til. Har strikket et par strimler for ca. åtte (!) år siden, som har ligget til jeg fant dem fram igjen i går og prøvde å sy sammen igjen. Da kom jeg på hvorfor jeg hadde lagt det til side... Men NÅ skal de til pers :) Tuuusen takk!! Hilsen Marit i Steigen <3

    SvarSlett
  33. Hei
    Begynner som 70 åring å strikke. Dette er ikke lett for en gammel mann. Har strikket med 20 masker med pinne nr. 4, jeg bruker størrelse 46/47 i sko hvor mange masker skal jeg legge opp?
    Endelig har vi klart å montere etter din anvisning. Hadde aldri trodd jeg skulle begynne å strikke.
    Fant «dine» tøfler hos noen venner.

    Finn

    SvarSlett
  34. Hei hei, jeg har søkt side opp og ned for å finne en ENKEL oppskrift, da jeg kun kan strikke rett, og har tenkt å prøve meg på tøfler til sønn i str 46. Har pinne og garn for pinne str 7. Har du noen anelse om hvor mange masker jeg bør legge opp til ? :)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!