søndag 8. august 2010

Nye erfaringer ved farging med hundekjeks

Etter et par ukers pause fra plantefarging, var lageret med uvasket garn og nye kjemikalier fylt opp.
Nå skulle vi prøve å farge med noen av de vekstene vi hadde brukt før, men med andre kjemikalier. 
Første gang vi farget med hundekjeks var 26.juni og vi beiset med alun. Resultatet var en klar, gylden gul farge:

En måned senere, den 29. juli farget vi på nytt med hundekjeks. Vi fulgte samme framgangsmåte, men denne gangen beiset vi med vinsten (Mono-kaliumtartrat ) og fargen ble en litt "skitten" gulfarge. (Bilde lyver litt, den er mere gulgrå på farge enn det som kommer fram her)

Om dette skyldes at det er lite fargestoffer igjen i hundekjeksen i slutten av juli eller om det skyldes vinstenen, vet vi ikke. Det får vi vel ikke svar på før vi prøver på nytt neste sommer.
Og nå er jeg egentlig ved kjernen av min fasinasjon for plantefarging; resultatet er aldri helt gitt i forhold til hva slags farge man får.
Jeg er bare en lykkelig amatør i plantefarging, og jeg gleder meg over mange spennende erfaringer jeg kan komme til å gjøre meg i framtida :)

3 kommentarer:

  1. Hei på deg og takk for hyggelig kommentar;) Jeg har lagt meg som følger hos deg også, for her var det spennende ting på gang...plantefarging har jeg aldri prøvd.
    Nyt søndagen og klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Spennende å lese om plantefargingen:)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!