lørdag 28. juli 2012

Retro-stripet skjerf

Jeg som var  ungdom på 1970-tallet må innrømme at jeg grøsser litt på ryggen når jeg hører ordet "retro"; det minner meg om "psykedeliske"- storblomstrede tapeter i oransje, brunt og grønt . . . Striper var en annen slager på den tiden, og jeg husker at jeg ønsket meg slik tapet som venninnen min hadde på sitt rom; striper i hvitt og mørk, mørk brunt. Lekkert ;p Det var først flere år senere jeg forsto min mors poeng med å ha litt "nøytrale" taper i huset.
Men nøytralt kan jeg ikke kalle dette skjerfet, 
det minner meg veldig om sytti-tallet;
Jeg har brukt ca. 150 gram garn til dette skjerfet, litt mere av det brune enn av det oransje. 
Garnet har jeg kjøpt fra Kina: 
Dette som står på banderolen er det eneste jeg finner som kan være "navnet" på garnet. Det står at garnet inneholder 94% australsk ull (leser vi merino-ull da, tro?) og 6% cashmere og det er 256 meter på 100 gram. Det finnes både i 50 - og 100-grams nøster.
Dette garnet er himmelsk mykt og deilig, og det er veldig godt å strikke av. Hvordan det ter seg i vask, vet jeg ikke ennå. 
Jeg mistenkte egentlig at det var noe akryl iblandet i garnet, for dette tirra virkelig nesa og tårekanalene mine mens jeg strikket.  Men det står at det ikke skal være det, så da så. . . . hvem vet ?!  Mulig det bedrer seg etter at jeg har vasket skjerfet. Hvis ikke, blir det noen andre enn meg som bruker det til vinteren. Frøken Snupp, som naturlig nok ikke har opplevd sytti-tallet, synes skjerfet er "kult" nemlig!
***************
Riktig god lørdag til dere alle!
Stor klem :)

2 kommentarer:

  1. Stilig skjerf, ja kjenner følelsen med storblomstrede tapeter, grønn, orange og brunt

    SvarSlett
  2. Så fint og enkelt dette sjalet er. Du lager vanvittig mye fint, spennende lesning og masse inspirasjon. Fører deg opp på blogglista mi.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!