tirsdag 12. februar 2013

Hvordan strikke sammen istedet for å sy; en step by step forklaring;

Jeg får mange spørsmål på epost fra "nye strikkere", og jeg synes det er så flott at stadig flere og flere får øynene opp for strikking. Det er svært nyttig å kunne, og man har glede av det for bestandig. Derfor synes jeg alltid at det er moro å kunne hjelpe når noen spør meg. 
For alle som har strikket mye, er det å strikke sammen i stedet for å sy, en velkjent metode. Det tok mange år før jeg lærte meg det, og det tror jeg kom av at siden min læremester (moren min) ikke pleide å gjøre det, var det aldri et tema. Da jeg først lærte meg det, har jeg brukt metoden mye. Derfor vil jeg vise dere hvordan man gjør det. 

Å strikke sammen noe i stedet for å sy, har flere fordeler, mener jeg: 
1. Man slipper og felle av for så å sy sammen. 
2. Man slipper litt "harde" sømmer
3. Montering av strikkeplagg er det verste jeg vet, så alt som kan gjøres ferdig med en gang er toppers!

Hvor kan man bruke sammen-strikking?
Egentlig er det bare fantasien som setter grenser her, men jeg kan nevne noe eksempler: 
1. På skuldrene på gensere og vester
2. Under ermer på gensere
3. Under tøfler
4. På babysokker; under og bak hælen
5. På toppen av luer

Slik gjør du det, her vist på toppen av en lue: 
1. Da du har strikket til ønsket lengde, 
fordeler du maskene på to pinner; like mange på hver. 

2. Vreng arbeidet

3. Du trenger en ekstra pinne i samme tykkelse; 
den skal du strikke med. 
Strikk 1 maske rett, ved å strikke den gjennom 
en maske fra hver pinne. 
4. Strikk en maske til på samme måte. 


5. Nå har du to masker på høyre pinne. Trekk så den masken som er ytterst til høyre, over masken ved siden av. 


6. Nå har du felt av en maske. 


7. Strikk en maske til, slik det er vist på bilde nr. 3. Trekk masken ytterst til høyre over masken ved siden av. 


8. Gjenta dette til du bare har 1 maske igjen.


9. Da ser det slik ut. Kapp tråden og trekk den gjennom den siste løkken. Fest tråden godt. 


10. Vreng over på retten, og da ser det slik ut :) Rett pen kant og ingen ufrivillig forskyvning av masker ; -)
***********
Hvis du forsatt har spørsmål etter å ha lest dette, må du bare ta kontakt med meg! Jeg hjelper så gjerne!
***********
Stor klem :)

26 kommentarer:

  1. Tusen takk for lettfattelig forklaring! Jeg strikker masse, så denne skal bli brukt.:)
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  2. Ei flott forklaring! Denne kan nok vere til nytte for mange.

    SvarSlett
  3. Så flott og lettfattelig instruksjon.
    Fint at du legger ned så mye jobb og deler det med de som trenger det.
    Har aldri tenkt over det, men bare gjør det. Lærte det for maaange år siden og bruker det flittig.
    Liv

    SvarSlett
  4. Fin forklaring! Dette er vel det jeg kaller gammeldags hælfelling, og denne metoden bruker jeg mye. Lurer bare på om ikke din er en smule smartere enn den jeg bruker selv om resultatet blir det samme.

    Klem fra Ingunn

    PS: Jeg vegrer meg fremdeles for Facebook, men Randi er med så det er lys i tunellen.

    SvarSlett
  5. Supert förklarat. Det är ju så mycket finare också :)

    SvarSlett
  6. Denne sammenstrikkingen har jeg også brukt i mange år, lærte meg nemlig aldri kunsten med å sy sammen slik at det ble pent.
    Dessuten er det jo så enkelt og blir så fint. Moren min brukte denne metoden til hælfellingen sin også.
    Kjempefint forklart til de som ikke kan det fra før.
    Nyt uken.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  7. Tusen takk for "trinn-for-trinn" :) :) Synes jeg minnes at mammaen til ei venninne av meg lærte meg dette for ca 20 år siden når jeg skulle maske sammen skuldre på en genser jeg strikket :)

    Er Projo strikketreff i april på Gjøvik?

    Skal nok ikke dit, men kanskje det vil være andre strikkearrangement som arrangeres som vi begge skal på i framtida? Hadde vært trivelig :)

    Klem nordfra

    SvarSlett
  8. Du er kjempeflink:) Flott og se hvordan du strikker sammen.

    SvarSlett
  9. Hei, Guri!

    Nå har jeg prøvd metoden din på ei pute. Mye raskere og lettere enn den jeg har brukt før. Takk skal du ha! Nå lærte jeg noe i dag også.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  10. Utrolig kjekt med denne forklaringen :) Og lua er jo knall tøff :)

    SvarSlett
  11. Som fersk strikker er trinn for trinn forklaringer genialt. Skal prøve denne en gang.
    Men han den brukes på ferdigstrikkede ting som er felt av? Hvordan gjør jeg det da?
    Jeg har en god del lapper som jeg ønsker å strikke sammen til et teppe.
    Takk for svar. :)
    Jeanette

    SvarSlett
  12. Tusen takk ! Jeg hadde gruet meg til å maske sammen skuldrene, men dette var så lett som bare det. Og fint ble det også:) Hilsen Randi

    SvarSlett
  13. Så genialt!!:) Denne adopterer jeg tvert! Sitter med en genser nå som skal strikkes sammen, men den er i halvpatent. Kan denne metoden brukes på den også?? Eller blir det helt tullerusk? Ja, jeg er nybegynner;)

    SvarSlett
    Svar
    1. dette tipset har hjulpet meg mange ganger, men vet du om man kan bruke dette også når man skal strikke sammen ermene til bolen? da tenker jeg på vist mønstret har en del hull/kast i seg for jeg synes ikke det blir fint når man syr dem sammen.

      Slett
    2. Ja, du kan kanskje strikke sammen bolen og ermene, men da må du ta opp masker rundt erme-kanten på bolen og sørge for at du har likt antall masker der, som på ermet. Jeg har ikke prøvd det selv, men det kan nok gå.

      Slett
  14. Tusen takk! Jeg strikker en pute for første gang. Satt og stirret på oppskriften i 1 time nå å prøvde å finne ut hvordan skal det gjøres! Nå fikk jeg det til!

    SvarSlett
  15. Kjempefin beskrivelse, akkurat det jeg trengte i dag :-)

    SvarSlett
  16. Så fantastisk! endelig slapp jeg å knote med tutorials jeg ikke skjønner, dette redda dagen min :D

    SvarSlett
  17. Hei tar man en og en maske eller begge to samtidig over på den ene? Tenkte da fra venstre så over så høyre over?

    SvarSlett
  18. Hei tar man en og en maske eller begge to samtidig over på den ene? Tenkte da fra venstre så over så høyre over?

    SvarSlett
  19. Å så hoppende glad jeg er for "nettet" :) Hadde glemt hvordan man strikker sammen...og fant denne som er mye enklere enn måten jeg gjorde det på før. Tusen takk for superenkel felling som var så godt forklart! ☆☆☆

    SvarSlett
  20. Hei :) Denne fellingen er absolutt den peneste og jeg har prøvd den på en Marius hettejakke. Nå ønsker jeg å prøve den på felling av skuldre på en mariusgenser, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre det i forhold til sying og klipping av ermåpninger. Jeg har delt bolen med to rundpinner med åpning der ermene skal være, men under sying er vel disse pinnene i veien? Håper kanskje du kunne hjelp meg med dette. Har lett etter en forklaring på youtube, men uten hell. Litt vanskelig å forklare, så håper du skjønte hva jeg mente.

    SvarSlett
  21. Kjempe fin forklaring! Ble nettopp ferdig med en pute og jeg fulgte instruksjonene dine, det ble kjempe bra resultat :)

    SvarSlett
  22. Tusen takk for en flott sammenstrikking og god forklaring.Denne skal jeg bruke for ettertiden.

    SvarSlett
  23. Hei ,tusen takk for tipset ,ble veldig bra det :-D

    SvarSlett
  24. Hvordan strikke sammen?

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!