fredag 1. mars 2013

Hvordan strikke tommel på vott; en step by step forklaring

Jeg har sett mange forskjellige måter å forklare hvordan man strikker tommel på votter, og mange av dem er unødig tungvinte. Jeg har aldri sett noe poeng i å gjøre det vanskelig hvis jeg kan gjøre det lett. Derfor tenkte jeg å dele med dere måten jeg pleier å gjøre det på. (Dette gjelder ikke for kile-tommel)
1. Ta løst av første maske på pinnen. Strikk inn en kontrast-tråd; her vist med tommel over 8 masker.

2. Sett så alle maskene tilbake på venstre pinne.  Jeg pleier å ha så lang kontrast-tråd at jeg kan lage en knute på den, for å være sikker på at den ikke sklir ut. 

3. Strikk over pinnen med kontrast-tråden og fortsett oppover til votten er ferdig. 

4. Slik ser det ut når votten er ferdig felt av. 

5. La kontrast-tråden være i arbeidet. Hold votten med vrangborden mot deg. Ta opp 8 masker i det fremre/høyre leddet av masken. (Det gjør at maskene står riktig på pinnen til du skal begynne å strikke rett etterpå) Da ser det ut som vist på bildet her. 

6. Ta en ny pinne og ta opp tilsvarende masker på motsatt side. 

7. Slik ser det ut når maskene er tatt opp på begge sider. 

8. Fjern kontrast-tråden.

9. Da ser det slik ut :) 


10. Start med å ta opp en ny maske i "svingen" mellom de to pinnene. Strikk maskene på den første pinnen. Ta opp en ny maske i neste "sving", strikk så siste pinnen. 

11. Da ser det slik ut. Nå har man 8+8 masker som man tok opp fra kontrast-tråden og 1+1 masker fra hver "sving" = 18 masker. 
Jeg synes det er praktisk å fordele maskene på tre pinner, men det må man gjøre som man selv synes er best. 
Strikk til oppgitt lengde og fell av tommelen som anvist i oppskriften. 

12. Vips! Tommelen er ferdig :)
***
Skulle du fortsatt lure på noe angående å strikke tommel, må du gjerne ta kontakt og spørre meg :) 
*****
Ha det godt alle sammen! 
Stor klem :)

25 kommentarer:

  1. Så omtenksomt av deg å forklare så nøye og vise bilder! Jeg gjør det på samme måten, men plukker opp maskene samtidig med at jeg fjerner tråden. Lærdom fra folkeskolen som er fullt brukbar den dag i dag!

    Ønsker riktig god helg!

    Håper det fine været varer....

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Ihh Tusind tak.
    Fin teknik, som jeg helt klart skal prøve på et tidspunkt.

    God weekend ønskes fra DK

    SvarSlett
  3. Deilig teknikk. Tusen takk for din mange bilder. Jeg vil prøver gjerne. Og jeg sender kommentarer din. Hilsen til deg.
    Jeg ønsker en herlig helg.

    SvarSlett
  4. Om trent sånn måte jeg gjør også, tror jeg :)

    SvarSlett
  5. Takk for enkel og god forklaring! Eg plundrar litt når eg skal plukka opp masker over og under kontrasttråden, så det var veldig fint med ei lett forståeleg oppskrift. :-)

    SvarSlett
  6. Kjempe greit forklart!

    SvarSlett
  7. Tusen takk for ei flott forklaring for tommel er ei utfordring...:))))

    SvarSlett
  8. Som jeg skulle gjort det selv :D Super, tydelig og enkel informasjon som sikkert har kommet mange til nytte og glede :) Hilsen Lill Aulie.

    SvarSlett
  9. Tusen takk for denne flotte forklaringen med bilder! Endelig forstod jeg hvordan dette skal gjøres, og det er jo genialt!

    SvarSlett
  10. Fantastisk! Denne teknikken har jeg ikke sett før, og det synes jeg er rart i og med at den er så enkel og får resultatet til å bli så pent :)

    Tusen takk for at du deler med oss!

    SvarSlett
  11. Tusen takk for fantastisk god forklaring! Jeg tør endelig å strikke votter : ).

    SvarSlett
  12. Takk flotte bilder og forklaring nå skal jeg strikke votter

    SvarSlett
  13. Der redda du julegaven til far :) takker :)

    SvarSlett
  14. Kjempebra forklaring, endelig forstod hvordan dette gjøres :) Tusen takk for at du deler

    SvarSlett
  15. Genialt! Tusen takk! :D

    SvarSlett
  16. Veldig god forklaring - tusen takk! Har lenket til denne forklaringen fra bloggen min da jeg strikket tovede votter.

    SvarSlett
  17. Tusen takk for fin og enkel forklaring.

    SvarSlett
  18. Tusen takk for fin og enkel forklaring.

    SvarSlett
  19. Veldig bra forklaring med supre bilder vedsiden avansert :) tusentakk!

    SvarSlett
  20. Tusen takk for en veldig nyttig og grundig forklaring! Flotte, illustrerende bilder! Takket være deg forsto jeg denne teknikken, og kan strikke tommel på vottene mine. Hurra!

    SvarSlett
  21. Veldig bra beskrivelse for en som stikker votter for første gang. Takk!

    SvarSlett
  22. Skjønner ikke det å plukke av en maske og sette alle på venstre pinne... Hjelp? Kan jeg ikke bare strikke de på?

    SvarSlett
  23. Karavara, vet ikke om jeg forsto spørsmålet ditt?

    Jeg har et annet spørsmål: Hvordan unngå hull der hvor man plukker opp masker i "svingen"?

    Tusen takk for at du ville deler super forklaring! :-)

    SvarSlett
  24. Så fin forklaring, tusen takk!

    SvarSlett
  25. Dette trengte jeg - nu er vi i starten av 2024 og det er kakdt (-24C i Lørenskov) og gjør forsøk på å strikke tovede votter. Ser enkelt ut og må prøve

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!