tirsdag 7. juni 2016

Fell av jevnt fordelt - ja, men hvordan?

Jada, jeg er her fremdeles! Det er bare det at jeg har så mange prosjekter på gang nå, og veldig lite å vise fram ennå. 
Men her skal jeg komme med et lite tips til dere. Hvis dere kan det fra før, eller har andre gode måter å gjøre det på, så får dere se mellom fingrene med dette innlegget :)



Det er mange som synes det er vanskelig å strikke rundfelling på gensere og jakker, fordi de ikke får til å "felle jevnt fordelt" som det som oftest står i oppskrifter. Men det er ikke så vanskelig som man tror. 
Jeg forteller hvordan jeg pleier å gjøre det. 
Hovedverktøy: kalkulator, penn og papir (Strikking er matematikk!)

Eks. 
Du har 152 masker på pinnen og skal felle 36 masker jevnt fordelt. 
Da blir regnestykket slik: 
152:36=4,2
Det betyr at du i utgangspunktet skal strikke 2 rett og 2 rett (2+2=4 ) sammen. 
Men som man ser, så har svaret en desimal. Det man ser etter da, er hvor mange masker "desimalen inneholder", slik: 

Du har totalt                                            152 masker
36x4 (det antallet som går opp )           - 144 masker
Rest (desimalens "innhold")                       8 masker

Dette betyr at i alt 8 ganger skal du felle med 1 maske mer mellom hver felling, altså strikker du 3 rett og 2 sammen (3+2=5)

Og da du så skal strikke dette i alt 8 ganger, trekker du det fra totalen på 36, og får svaret 28 ganger. Regnestykket ser slik ut: 36-8=28

Derfor blir fasiten: 
du strikker 2 rett og 2 rett sammen i alt 28 ganger 
-----¨-----    3 rett og 2 rett sammen i alt  8 ganger  
Totalt har du nå felt i alt                         36 ganger  

Etter fellings-omgangen har du nå 116 masker igjen. 

Om dette går opp med alle tall, skal jeg selvfølgelig ikke påstå, men denne metoden har alltid funket for meg :)

Et lite tips er å bruke ei notatblokk da du kommer så langt at du skal strikke omgangen, og sette et merke for hver felling. Da blir dette lett som en plett. 

Lykke til!


3 kommentarer:

  1. Vil tro det er mange som setter pris på denne forklaringa. Jeg gjør det på samme måten, og er så enig med deg ang matematikken. Gode tips er gull verdt, og vi har så ulike erfaringer i denne strikkeverdenen.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Takk. Jeg har lagret dette innlegget. Hjalp meg veldig.
    Klem

    SvarSlett
  3. Tusen takk. Jeg holde i bakhodet og vil komme tilbake...
    når jeg strikker denne. Takk deg. Stor klem fra Viola.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!