mandag 12. september 2011

Sokker og tøfler...

Endelig har jeg begynt å strikke noe av garnet jeg har plantefarget i sommer. Det er en helt egen følelse når jeg vet at til dette paret med tøfler har jeg vært ute og plukket bjørkeblader, kokt farge-bad og farget garnet, tørke og til slutt nøste det opp. Og så ligger et resultat på bordet: 


Garnet jeg har farget her er Safir fra Gjestal. Garnet er ypperlig til sokker og tøfler; det er passe tykkelse og ikke minst er det ren ull :)
Dette er de klassiske Himalaya-tøflene, i den "nette" størrelsen 45-46. Men store ben må jo også holde seg varme :)
*****
Bosnia-tøfler er også en kjempefin fasong på tøfler. Veldig enkle å strikke og ekstra gode fordi de blir doble av mønster-strikkingen. 
Disse parene er strikket i Drops Karisma og er i størrelse 44, 35 og 29 - sånn cirka. Må jo si jeg elsker fargene på garnet fra Drops; så mange duse nydelige farger :) 
Her har kunden valgt fargene, og på de største har jeg brukt farge 54: beige melert og 55: lys brun-melert. På de to minste parene har jeg brukt nr. 55 og 68:lys himmel-blå.
*****
Og så kommer jeg til det som jeg aldri kommer unna på denne tiden av året; sokker! De naturhvite og hvite er strikket i Safir og de røde med lilla striper er strikket i Karisma:
De lyse parene er en bestilling, mens de røde til venstre strikket jeg fordi jeg trodde jeg kunne bruke Karisma på den strømpe-oppskriften jeg har lagd meg for Safir-garn. Men det kunne jeg ikke. Selv om det står anbefalt pinner 3,5-4 på begge garntypene, er Karisma litt tynnere. Så med tid og stunder må jeg sette meg ned å lage oppskrift for Karisma også.... 
De siste årene jeg har vært på julemesse har jeg merket en positiv utvikling: folk vil ha sokker i ren ull! Det varmer mitt hjerte å se at så mange har fått øynene opp for ullens kvaliteter, og setter det foran slitestyrke. For det er ikke tvil om at sokker av blandings-garn holder seg lenger hele, men de er ikke like varme. Basta!
*****
Det var dagens preken herifra... :p

Ønsker dere alle en fin uke!
Klem fra meg :)


7 kommentarer:

  1. Skal si det er fart på de strikkepinnene dine, så mye fint det kommer ut av dem! Og jeg er helt enig med deg... ull varmer BEST!!!
    Ha en fin kveld, klem.

    SvarSlett
  2. Så mye deilig du har produsert til manges føtter :-)

    SvarSlett
  3. Den grønnfargen ble bare lekker altså! Det er så fint med garn i sånne fargesjatteringer. Mye sokke- og tøffelstrikk er vel et tegn på at det er høst - litt deilig også da.

    SvarSlett
  4. Så lekker grønnfarge og jommen er du effektiv :O) Her var det rakettfart ,så flink du er :) Gjett hva som lå i postkassen min idag he he. Da følger jeg bruksanvisningen hos deg, klem fra Bente :O)

    SvarSlett
  5. Plantefarging gir så vakre nyanser, og så er det spennende hver gang, det blir jo aldri helt likt.

    Her hadde du et godt utvalg av sokker og tøfler som kommer til å varme mange føtter. Ren ull er absolutt varmest, men jeg bor sammen med "sokkespisere" som sliter hull alt for fort. Så da går det i raggegarn. Synes Mor Aase sitt er bra jeg, det er jo "nesten" ren ull. ;)

    SvarSlett
  6. Hej Søde Guri

    Sender pakke til dig i morgen :-))

    Går og kigger på garnet dit , kan ikke bestemme mig for hvad jeg skal strikke af det , det bliver nok e sjal , måske jeg også kommer lidt hvidt i..det må tiden vise, smukt er det, og jeg skal nok lave et indlæg om det på min blog,når tid er .

    Klem Vilma / Nina

    SvarSlett
  7. Mange flotte sokker har du strikket. Fine farger på dem.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!