tirsdag 7. oktober 2014

Babyjakke og lue

Ja, da er jeg i gang! Jeg kjøpte boka "Strikk meir til nøstebarn" så snart den kom ut nå i høst, og jeg har gledet meg til å prøve noen av oppskriftene i den. Det første jeg har strikket er "rask babyjakke og rask babylue": 



Størrelse 0-3 mnd.
Garn: dobbel tråd Sandnes babyull Lanett
Pinner: 4,0mm
Jakka ble et par centimeter for lang fordi jeg glemte å måle, men det synes jeg ikke gjør noen ting. Ermene ser litt korte ut, men de har den lengden de skal ha. Men siden jakka er litt for lang, ser de ekstra korte ut. 
Oppskriften er like bra som alle Gregersens oppskrifter pleier å være. Jakka er strikket ovenfra og ned, og det er egentlig en metode jeg ikke er noe  glad i, men på slike små jakker er det helt greit. 
Lua er en "vanlig " hjertelue, men med dobbel tråd. Genialt! Lua har fantastisk passform, og den blir tykk og god. Det kommer garantert flere slike luer på pinnene mine. 
Jeg synes det er veldig moro å strikke baby- og barnetøy, men jeg har ikke så mange små å gi det til . Så jeg satser på å selge noe av det på julemessen i år. Hvis det ikke blir solgt, blir det enda mer i posen til et godt formål. Hvem som skal få det, har jeg ikke bestemt meg for ennå. 

*****
Jeg vil minne om min Rosa-sløyfe aksjon som pågår ut oktober måned. Hjelp meg å samle inn penger til kreftforeningen ved å kjøpe oppskriften min. Den er på norsk og engelsk. 
*****

Ha det fint alle sammen! 
Stor klem fra meg :)

4 kommentarer:

  1. Et nydelig sett til en liten en :)

    SvarSlett
  2. Nydelig sett:) Du er kjempeflink.

    SvarSlett
  3. Nydelig sett! Dette er det første jeg har sett strikket fra denne boken:) Er glad i den forrige så det spørs om den nye havner i bokhylla etterhvert. Jeg er veldig glad i ting som strikkes ovenfra og ned

    SvarSlett
  4. Fint sett, og kjekt med Nøstebarn-plagg på litt tykkere pinner også. Må se nærmere på den boken.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!