onsdag 1. oktober 2014

Rosa til ei lita prinsesse

Jeg skulle strikke skjerf til ei lita frøken på fire år, og spurte moren om det var greit med rosa. Dumt spurt. Selvfølgelig er det greit med rosa til ei jente midt i prinsesse-alderen! ( "Jeg liker ting bare hvis de er rosa"! Nemlig. )
Det eneste garantert klø-frie garnet jeg hadde var Sandnes Babyull Lanett, så valget var lett. 



Det gikk litt fort i svingene, så jeg valgte enkel perlestrikk. Da trengte jeg færre masker enn om jeg skulle strikket ribb som trekker seg sammen. Søsteren til prinsessa hadde jeg allerede strikket Griffing Skjerf til og det var viktig at dette rosa skjerfet også hadde tøy-merke. Det eneste jeg fant i farta, var dette piggsvinet. Jeg synes det var søtt, jeg.

Jeg skulle levere skjerfet på kvelden, og da jeg reiste hjemmefra så det slik ut: 



Godt og vel halvferdig. . . 
Mannen kjørte, og jeg strikket. Etter en del ærend i butikker, fant vi oss et sted å spise middag. Mannen spiste. Jeg spiste og strikket. Og til slutt festet jeg tråder. Vips! så var skjerfet klart til levering. 
Jeg fikk melding utover kvelden om at det var godkjent, så godkjent at det ble med i senga den natta, faktisk. Sånt varmer et strikke-hjerte :)

Her er den super-enkle oppskriften: 
Du trenger to nøster Sandnes Babyull Lanett (annet babygarn kan selvfølgelig brukes) og strikkepinne nr. 5,0mm. 
Legg opp 23masker med dobbelt garn og strikk 1rett, 1 vrang på alle pinnene. Fordi man legger opp oddetall med masker, vil man alltid begynne og slutte hver pinne med en rettmaske. Strikk til du er nesten tom for garn, og fell av med resten. Fest tråder og sy på et tøymerke eller pynt skjerfet på den måten du ønsker. Lykke til! 
****
Ha det bra folkens! 

Stor klem fra meg :)

2 kommentarer:

  1. Det var veldig fint! Både rosafarge, perlestrikk og det søste lille pinnsvinet :) Passer fint til en fireårig frøken, ja!

    SvarSlett
  2. Så søtt skjerf! Både i farge og pinnsvinmerke:)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!